Kategorier

Vi har alle kjent det. Det plutselige suget etter noe søtt og den gode følelsen som brer seg i kroppen når vi får i oss sukker. Følelsen av velvære og lykke kommer ikke nødvendigvis til uttrykk gjennom hurrarop og jubel, men den gir kroppen tydelige signaler om at dette vil den ha mer av. Og det har den fått de siste tiårene.

I Norge drikker vi gjennomsnittlig 61 liter sukret brus i året. Det vil si at vi i snitt får i oss rundt 6 kg rent sukker hvert år, bare fra brus. Omsetningen av sjokolade og godteri har økt fra rundt 4 kg til 13 kg per person de siste femti årene.

De kortsiktige følgene av sukkerinntak er vi enige om er deilige. Men hva på litt lengre sikt? Hva er følgene for den enkeltes helse og for folkehelsen?

Søte fristelser. Foto: Monica Solheim Slind

Søte fristelser. Foto: Monica Solheim Slind

Hvor mye sukker vi tåler er individuelt. Men til felles har vi at sukkerinntaket bør begrenses for å unngå helseproblemer. Sukker gir lite næring, men mange ekstra kalorier. Utfordringen med mye sukker er fortsatt størst blant barn og unge. Særlig de minste er avhengig av at voksne tar gode valg på vegne av dem.

Økningen i sukkerforbruk er en av grunnene til at vi har mer overvekt og fedme, og helsekonsekvensene av overvekt er veldokumentert. Det øker risiko for en rekke sykdommer, inkludert enkelte kreftformer. Nylig fant spanske forskere en mulig mekanisme for en direkte sammenheng mellom sukker og kreft.

I følge undersøkelser er sukker noe av det flest er mest opptatt av å begrense. Vi vet at det er skadelig i for store mengder. Hvorfor gir vi da fortsatt etter for sukkersuget?

Svaret ligger delvis utenfor oss selv, fordi tilgjengeligheten av søt mat og drikke har økt betydelig de siste tiårene. Vi kan få tak i det når som helst, og hvor som helst. Det er billig, sammenlignet med sunnere alternativer. Størrelsen på flasker og pakninger har økt, og i reklame spiller produsentene på hele vårt register av følelser for å få oss til å gi etter for søte nytelser.

Nytelse forbinder vi med glede, noe som gjør oss godt. Hver dag blir sansene våre overkjørt av signaler om at vi vil føle oss bedre om vi spiser ditt eller drikker datt. Vi skal ikke slutte å unne oss nytelser, men gode alternativer til søte fristelser finnes.

Tips:

  • Kutt ned på brus med sukker. Prøv å blande eplejuice og mineralvann neste gang
  • Spis frukt og usaltede nøtter i stedet for snop, kjeks og søte bakervarer
  • Størrelsen teller. Kjøp mindre forpakninger, for da spiser du mindre