For mange er sommerferien over allerede, og hverdagen med jobb og skole er tilbake.

Selv om mange har hatt en aktiv ferie med badeaktiviteter, turer i fjellet og byvandring, hører også velfortjente late dager med som en del av ferien. Det kan derfor være ekstra hardt å begynne «på’n» igjen med treningen. Husk at du kan begynne i det små. Og har du tenkt over hvor mye «gratis» trim du får gjennom hverdagsaktiviteter? Hverdagsaktivitet er fysisk aktivitet som vi får naturlig gjennom daglige gjøremål. Dette kan være så enkelt som å ta trappene istedenfor heisen eller rulletrappen, la bilen stå i garasjen og heller gå eller sykle til jobben. Lek med barna, eller gjøre hus- og hagearbeid. En økning i hverdagsaktiviteter kan være like helsefremmende som et mer strukturert tilrettelagt aktivitetsprogram – og det aller beste er at man er fysisk aktiv, uten å tenke så mye over det.

Å jage bort kuer er også en fysisk "hverdags"aktivitet. Foto: Hege F. Andreassen

Å jage bort kuer er også en fysisk “hverdags”aktivitet. Foto: Hege F. Andreassen

Helsemyndighetene anbefaler 30 minutter fysisk aktivitet av «moderat karakter» daglig. Moderat fysisk aktivitet tilsvarer rask gange som gir økt puls. For barn anbefales dobbel dose – 60 minutter. I dag sitter norske 15 åringer mer stille enn sine besteforeldre. Altfor mange barn og unge bruker mesteparten av fritiden sin på stillesittende skjermaktiviteter som PC bruk, tv- og dataspill.
Blant den voksne befolkningen er kun en av fem voksne så fysisk aktive som man bør være for å ha god helse. De fleste ønsker å være mer aktive, men synes det er vanskelig å finne tilbud og aktiviteter som passer.

Å bevege seg og bruke kroppen i forbindelse med daglige gjøremål har over tiår blitt stadig mindre ”naturlig”. Samfunnet er godt tilrettelagt for inaktivitet. Vi har rett og slett innrettet oss slik at det ikke bare er det enkleste å sitte stille, men de fleste av dagens oppgaver på jobb og til og fra jobb må gjøres sittende. Det gjør at det er vanskelig for mange å være aktiv i hverdagen. Tidsklemma ser ut til å være en viktig faktor. Med hverdagsaktiviteten oppnår man derfor langt lettere anbefalingene. Det er den totale mengden mosjon som har betydning for helsen.

All bevegelse er bra.

Mer informasjon om hverdagsaktiviteter og hvordan komme i gang.
Fysisk aktivitet kan også minske risikoen for å få kreft.