Den som spiser pølsemat og kjøttmat hele dagen, han blir så doven og så lat og veldig tykk i magen.

Men den som spiser gulerøtter, knekkebrød og peppernøtter,
tyttebær og bjørnebær og kålrot og persille.

Han blir så passe mett i magen, glad og lystig hele dagen
og så lett i bena at han ikke kan stå stille.

Bilde av grønnsaker

Foto: Beate Sørum ©

Husker du Grønnsaks-spise-visa til Thorbjørn Egner? Den er faktisk like relevant i dag som da Egner skrev den. Ikke bare fremhever den bruken av lokale bær og grønnsaker vi har her i Norge, men også de positive helseeffektene av å spise grønnsaker. Mange barn synger fortsatt Egners grønnsakspisevise når de er i barnehagen. Når vi vet hvor positivt det er å spise mer frukt og grønnsaker og at barn og unge kan spise enda mer enn de gjør i dag er det positivt og viktig at barnehager, SFO og skole er med på å gi barna gode vaner. Vårt bidrag til dette er samtaleverktøyet Gode vaner for god helse om kosthold og fysisk aktivitet.

Et plantebasert kosthold har både positive helseeffekter for deg som spiser den og også for miljøet. Som World Cancer Research Fund skriver er et variert og plantebasert kosthold positivt for helsen og har en beskyttende effekt mot kreft. Et plantebasert kosthold er også et mer bærekraftig kosthold. Men hva er et plantebasert kosthold? Jo, det betyr at store deler av den maten vi spiser bør stamme fra planteriket, slik som frukt, grønnsaker, bønner og linser, nøtter, frø, grove kornprodukter samt friske urter og krydder.

Høsten er høysesong for mange frukter og grønnsaker. Ikke bare smaker de bedre enn noen gang, de er også billigere. Det er altså ikke alltid at det eksotiske er det beste, det viser seg også at det tradisjonelle nordiske kostholdet er spekket med næringsrike og sunne matvarer, og hva er vel bedre i disse kortreist-tider enn lokaldyrket mat? Frukt og grønnsaker er dessuten noen av de få matvarene det er vanskelig å spise for mye av, så det er bare å slå seg løs.

Høsten er suppesesong, og bare fantasien kan sette stopper for hvilke typer du kan lage. Her er noen tips fra Frukt.no til høstens grønnsakssuppe:

 

Foto: Frukt.no

Foto: Frukt.no

Fargerik høstsuppe
Spicy grønnsaksuppe

Flere tips til hvordan du kan få i deg 5  frukt og grønnsaker om dagen og også flere tips til gode oppskrifter kan du finne på siden Små grep-stor forskjell.