Kategorier

Vitamin D er viktig for kroppen, det er alle forskere enige om. Det er utvilsomt bra for skjelettet, og det forskes stadig også på andre helsefordeler. Men hvor mye er egentlig nok og hvordan får vi nok av vitaminet på en sunn måte om vinteren?

Helsedirektoratet anbefaler barn og voksne 10 mikrogram (oppgis som µg på emballasjen) vitamin D om dagen. Hvor mye er det egentlig? Ikke mange matvarer er proppfulle av vitamin D, og behovet er ikke alltid like lett å dekke gjennom maten alene. Derfor kan tran eller andre kosttilskudd med vitamin D være til god hjelp, spesielt nå om vinteren når vi ikke får vitaminet fra sola. Men ikke glem at her i Norge er vi heldige og har god tilgang til den matvaren som inneholder mest – nemlig fisken.

Noen tips til god julemat som hjelper deg med vitamin D:

Juletorsk
Mange spiser torsk i jula. En vanlig porsjon med kokt torsk, kokte poteter og sandefjordsmør gir deg nesten et dagsbehov for vitamin D (8,5 µg). Og dersom du er av typen som spiser noen biter lever og rogn til fiskemiddagen også dekker du over to dagsbehov (23,5 µg). Her har du flere torskeoppskrifter.

Foto: Studio Dreyer-Hensley/Godfisk

Foto: Studio Dreyer-Hensley/Godfisk

Julesild
Sild er en god kilde til vitamin D. Det finnes et stort utvalg av sild i butikken i juletiden, og man kan også lage den selv. Hvis du spiser tre brødskiver med sild til julefrokost eller julelunsj får du i deg 8,5 µg vitamin D. Her har du flere sildeoppskrifter.

 

Eggerøre og røkt laks
Mange serverer eggerøre og røkt/gravet ørret eller laks til julelunsj. Fire skiver av denne typen fisk sammen med en liten porsjon eggerøre gjør at du får i deg nesten hele ditt dagsbehov for vitamin D (9 µg).

Andre gode og næringsrike pålegg med mye vitamin D er makrell i tomat, varmrøkt makrell, ansjos og sardiner. Både margarin og noen typer melk og oljer er tilsatt vitamin D. Hver for seg inneholder disse matvarene lite vitamin D, men velger du disse fremfor matvarer uten, vil det være positivt for vitamin D-statusen – særlig når du også forsyner deg av den gode julefisken.

Ha en riktig god jul!

PS. Solarium er ikke anbefalt som vitamin D-kilde. Det øker risikoen for hudkreft, så velg heller den sunne varianten og få det via kosten.

Er det en årsakssammenheng mellom lavt nivå av vitamin D og sykdom?

Et balansert kosthold kan minske risikoen for kreft.