Stortingets førjulspakker

Høsten har gitt oss både bilpakker og budsjettpakker, men den største førjulspakken får vi i dag. Stortingets vedtak om reklamefrie tobakkspakker er bokstavelig talt en gavepakke som vil spare oss for helt unødvendige dødsfall og store lidelser i fremtiden.

Anne Lise Ryel er klar på Stortinget, like før vedtaket om reklamefrie tobakkspakker.

De tre viktigste tingene du kan gjøre for helsen din er: 1. ikke røyke, 2. ikke røyke og 3. ikke røyke. Derfor jubler vi i Kreftforeningen i dag, fordi reklamefri røyk og snus vil sørge for at færre barn og unge starter med tobakk.

At reklame og design virker er hevet over enhver tvil. I disse juletider møter vi jo reklame overalt. Farger og design har den virkningen som produsentene ønsker. Vi assosierer oss med ulike merkevarer, med image og design –  og vi handler på bakgrunn av det. Dette gjelder også for røykpakker og snusbokser. Og det gjelder særlig for ungdom, som vi vet er ekstra opptatt av image og tilhørighet. Uansett om det er en ishockeyspiller, en som drømmer om å bli eiendomsmegler, om det er en partyjente eller en rosablogger – det finnes en tobakkspakke som er ment å appellere til nettopp deg. I 2002 hadde Swedish Match 22 snustyper, og i 2008 hadde de 180.

I dag har Stortinget bestemt at det ikke lenger skal være tillatt med logoer, design, symboler, bilder, farger eller annen form for reklame på tobakkspakkene. De blir rett og slett kjedelige, og det virker. Australia hadde den største nedgangen i røyking på tjue år etter at landet innførte reklamefrie pakker der i 2012.

 

« I dag har Stortinget bestemt at det ikke lenger skal være tillatt med logoer, design, symboler, bilder, farger eller annen form for reklame på tobakkspakkene. »

I 1973 var Norge først ute i verden med å vedta reklameforbud mot tobakk.  Det er noe av det lureste vi har gjort. Og mest effektfulle. Nå tetter vi det siste hullet. Nemlig reklamene på pakkene. Nettopp det at vi ikke har store reklameboards for tobakk i Norge, gjør at tobakkspakken er den eneste reklameflaten som er igjen.

Det er ingen av oss som ønsker at barna våre skal begynne med tobakk. Selv ikke ungdom vil at lillesøster eller lillebror skal begynne. Vi har spurt dem. 94 prosent vil ikke at lillebror eller lillesøster skal begynne med snus. Det vil ikke vi heller.  Og hvorfor er det så viktig? Mer enn 6000 personer i Norge dør årlig som følge av at de har brukt tobakk. De taper i gjennomsnitt 11 leveår som følge av tobakken. De dør av hjerte- og karsykdom, av kols og av kreft. Og de dør helt unødvendig.  Et av våre hovedmål er at færre skal få kreft. Kampen mot tobakk er en av de aller viktigste. Hvert år får 3000 nordmenn lungekreft. Over 2000 dør. Det er en grusom sykdom med store lidelser.

Slik vil tobakkspakkene se ut.

Det aller beste er aldri å begynne. Man skulle tro at det å innføre reklamefrie tobakkspakker derfor var en enkel avgjørelse. Tobakksindustrien har investert milliarder i utvikling av pakkedesign, og industrien har vært så tydelig til stede både i Stortinget og i media for å påvirke beslutningen frem mot vedtaket. All ros til politikerne som stod imot presset fra tobakksindustrien. Det at tobakksindustrien har kjempet så hardt, er det største beviset på at de også tror at reklamefrie tobakkspakker vil ha effekt.

Da Australia innførte reklamefrie pakker, var de alene. Nå kommer blant annet England, Frankrike og Norge etter. Da får vi en snøball-effekt. Disse pakkene vil bli det vanlige i de fleste land om kun få år.

Vi i Kreftforeningen jobber for et tobakksfritt samfunn innen 2025. Det er et mål vi deler med veldig mange. 70% av befolkningen mener Norge bør bli et tobakksfritt samfunn. Vi har ikke råd til å la være, for det handler om å spare oss alle for helt unødvendige dødsfall og lidelser. Disse førjulspakkene vil gi barn og unge en grunn mindre til å begynne med tobakk.